Glöm molnet. Nvidia vill ge varje företag anpassade AI-modeller. Det ska ske genom mikrotjänster kallade NIM. Det beskrivs som ett sätt att dra fördel av den befintliga flottan av datacenter - genom att lägga till GPU:er.
Jensen Huang, vd på Nvidia, sa redan 2016 att han ville ta sig an datacentermarknaden 2016. Åtta år senare, på konferensensen GPU Technology Conference 2024, kan han konstatera att satsningen varit framgångsrik. Drivet av behoven av datorkraft för artificiell intelligens slåss marknaden om att komma över GPU:er till allt högre priser. Och Jensen Huang tar satsningen nu ett steg vidare:
– Nvidia bygger inte chips, vi bygger datacenter, sade han under en frågestund på GPU Technology Conferesne.
– Vi designar datacenter, och vi vill integrera dem i andras datacenter. Det finns många företag som tillverkar GPU:er idag, men vi riktar oss mot datacentermarknaden, som var värd 250 miljarder dollar 2023, och vars tillväxt är nästan 25 procent per år.
Jensen Huang kallar dessa nya typer av datacenter för "AI-fabriker" eftersom de är designade för ett syfte: att producera tokens från data. Huang jämför dem med kraftverk.
– Det är en ny industri - och det är därför vi pratar om en industriell revolution.
Att säga att Huang har höga ambitioner är nästan underdrift, men hans vision är noga genomtänkt, liksom analogin, menar branschmedia. Huang konstaterar att ett datacenter ses som en utgift av företagsledare - medan fabriker ses som vinstgenererande.
En av företagets tjänster med stark tillväxtpotential är dess "AI Foundry", som förlitar sig på sitt eget datacenter. Dess mål är att förse företag med färdigförpackade generativa AI-modeller optimerade för deras specifika behov snarare än att förlita sig på generiska modeller som härbärgeras av någon av de stora molnaktörerna (Amazon, Microsoft, Google, etc.).
– I framtiden kommer varje innehåll genereras specifikt för dig, det är mot det datoranvändning rör sig, säger Jensen Huang.