Lyckad start för provkörning vid finskt slutförvar för kärnbränsle

Transportkapseln i mottagningshallen på väg till inkapslingsanläggningen (Bild: Posiva)

Den första fasen av provkörningen för att placera deponeringskapslar i det finska slutförvaret Onkalo har genomförts framgångsrikt, meddelar det finska avfallshanteringsföretaget Posiva.

Vid slutförvaret kommer använt kärnbränsle att placeras i berggrunden, på ett djup av cirka 430 meter. Förvaringssystemet består av en tät järn-kopparkapsel, en buffert av bentonitlera som omsluter kapseln, ett återfyllnadsmaterial av svällande lera för tunnlarna, tätningar för tunnlar och utrymmen, samt den omgivande berggrunden.

Testkörningen inleddes med lyckat resultat

I slutet av augusti meddelade Posiva att de påbörjat en flera månader lång provkörning av slutförvaret, dock utan att använda kärnbränsle. Under provkörningen placeras fyra kapslar i åtta meter djupa hål i en cirka 70 meter lång deponeringstunnel. Därefter fylls tunneln med bentonitlera och förseglas med en betongplugg. Provet inkluderar även att ta upp en skadad kapsel från djupet och transportera den tillbaka till markytan. Under denna fas testas för första gången hela anläggningens utrustning och system tillsammans enligt planerade processer.

Posiva har nu meddelat att den inledande fasen av provkörningen är genomförd, vilket innefattar transporten av en testbehållare för använt kärnbränsle från Teollisuuden Voima Oyj

(TVO) tillfälliga lagring vid Olkiluoto kärnkraftverk till Posivas inkapslingsanläggning längs en förutbestämd rutt.

Säker transport av testbehållare

Transporten av testbehållaren, som utfördes av Posiva, följde till stor del samma procedurer som TVO använder för sina egna kärnbränsletransporter. Behållaren som användes under provkörningen var dock Posivas egen testtransportbehållare.

– Transportfordonet rör sig med en maxhastighet på fem kilometer per timme och eskorteras av säkerhetspersonal. Säkerhetspersonalen blockerar även annan trafik från att få tillgång till rutten för att säkerställa en oavbruten och säker transport, meddelar Posiva.

När Posiva inleder full drift av slutförvaret kommer regelbundna transporter av använt kärnbränsle från den tillfälliga lagringen till Posivas anläggning att ske varannan vecka, med liknande procedurer som i testfasen.

Fjärrstyrd inkapsling

Provkörningen fortsätter nu med fyllning och förslutning av kapslarna, som sker helt med fjärrstyrning i strålskyddade lokaler.

Posiva har ansökt om drifttillstånd för slutförvaret från mars 2024 fram till slutet av 2070. Det slutgiltiga beslutet om ansökan kommer att fattas av regeringen, men ett positivt utlåtande från Finlands Strålsäkerhetscentral (STUK) krävs innan beslut kan tas.

STUK:s granskning försenas

STUK inledde sin granskning av ansökan i maj 2022 efter att ha bedömt att Posiva tillhandahållit tillräckligt med underlag. Arbets- och näringsministeriet hade begärt att STUK skulle lämna sitt utlåtande före utgången av 2023. I januari i år bad dock STUK om en förlängning av tidsfristen för sitt yttrande, och den nya tidsfristen är nu satt till slutet av 2024.

Provkörningen i Onkalo är ett viktigt steg i processen mot säker slutförvaring av använt kärnbränsle och markerar början på en långsiktig lösning för hanteringen av kärnavfall i Finland.

Källa: Posiva

 

4o