Så vill Eurofer komma till rätta med överkapaciteten på stålmarknaden

Stålkrisen är orsakad av flera faktorer: överkapacitet, orättvis handel beroende på import av prisdumpat stål från framför allt Kina, låg efterfrågan inom tillverkningsindustrin samt höga energipriser i EU. Arkivbild.

Stålkrisen ska diskuteras i Europaparlamentets i Strasbourg, då man ska lyfta frågan hur den svåra situation som den europeiska stålindustrin befinner sig i, ska tacklas.

Stålkrisen är orsakad av flera faktorer: överkapacitet, orättvis handel beroende på import av prisdumpat stål från framför allt Kina, låg efterfrågan inom tillverkningsindustrin samt höga energipriser i EU.

Den europeiska stålbranschföreningen Eurofer vill se en europeiska handlingsplan för att rädda sektorn.

– Vi välkomnar Europaparlamentets erkännande av de dramatiska förhållanden som den europeiska stålindustrin utsätts för för närvarande. Debatten som parlamentsledamöterna kallat till är avgörande för att öka medvetenheten om de existentiella utmaningar vi står inför och för att föreslå effektiva, övergripande lösningar som snabbt kan implementeras inom en EU-stålhandlingsplan, säger Axel Eggert, generaldirektör för Eurofer i ett pressmeddelande.  

– Det finns ingen tid att förlora: global överkapacitet utplånar hållbar stålproduktion i EU tillsammans med de kvalitetsjobb som stödjer alla våra tillverkningsvärdekedjor. Europeiska ståltillverkares investeringar i ren stålproduktion är i fara, liksom EU:s resiliens inom värdekedjor för ren teknik, alltifrån vindkraft till fordon. Det som står på spel är inte bara stålet eller stålbranschen, utan själva ryggraden i EU:s ekonomi och människors försörjning, tillägger han.

Den globala stålöverskottskapaciteten nådde 551 miljoner ton 2023 - fyra gånger mer än EU:s årliga stålproduktion - och fortsätter att växa. Samtidigt har stålproduktionen i EU minskat med över 30 procent sedan 2008 till 126 miljoner ton 2023.

Enligt OECD kan ytterligare 157 miljoner ton av huvudsakligen mycket kolintensiv kapacitet tillkomma fram till 2026.

 

I ett brev som tidigare skickats till Europeiska rådet föreslår ledande europeiska stålföretag att EU vidtar följande åtgärder:

  • Stärk EU:s handelsförsvarsinstrument för att stoppa orättvisa handelsmetoder och föreslå en strukturell lösning för att mildra effekterna av försämrad global överkapacitet.
  • Förbättra mekanismen Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) för att förhindra att man kringgår lagar som ska begränsa import och förhindra delokalisering av nedströmssektorer.
  • Minska energikostnaderna för industrier som stål, som är utsatt för betydande global konkurrens och säkra tillgången till råvaror samtidigt som stålskrot stannar inom EU.
  • Etablera marknader för att driva efterfrågan på grönt stål i Europa.