En ny studie från McKinsey Global Institute, ledd av Chris Bradley, visade på 18 framtida nyckelindustrier med potential att driva ekonomisk tillväxt fram till 2040.
Med hjälp av tillväxtdata och marknadsdynamik från tolv befintliga nyckelsektorer kunde forskarna identifiera de industrier som förväntas dominera på lång sikt.
Nuvarande och framtida nyckelindustrier - McKinsey identifierade framtidens nyckelindustrier
I studien listades mjukvara, halvledare, internet och e-handel som några av de största nuvarande nyckelindustrierna, med en marknadskapitalisering på flera biljoner dollar. Bland de framtida industrierna identifierades e-handel, AI, digital reklam och elfordon som de viktigaste, med en uppskattad vinstpotential på hundratals miljarder dollar till 2040.
De nuvarande nyckelindustrierna + marknadsvärde | De framtida nyckelindustrierna + uppskattad vinst (2040)
- Programvara – 3,6 biljoner USD | 1) E-handel – 280–1 000 biljoner USD
- Halvledare – 3,5 | 2) AI-programvara och tjänster – 340–600
- Internet – 3,5 | 3) Halvledare – 340–600
- E-handel – 3,3 | 4) Digital reklam – 320–580
- Underhållningselektronik – 2,5 | 5) Molntjänster – 160–510
- Bioläkemedel – 2,3 | 6) Elfordon – 100–320
- Industriell elektronik – 2 | 7) Autonom körning – 20–460
- Betalningstjänster – 1,6 | 8) Bioteknik – 10–270
- Video- och ljudunderhållning – 1,5 | 9) Cybersäkerhet – 90–240
- Molntjänster – 1 | 10) Modulärt byggande – 20–220
- Elfordon – 0,9 | 11) Videospel – 80–180
- Informationsbaserade företagstjänster – 0,9 | 12) Robotik – 20–180
- Rymdindustri – 50–160
- Videostreaming – 50–150
- Batterier – 40–110
- Läkemedel (bl.a. mot fetma) – 30–100
- Luftfart – 10–70
- Kärnkraft – 5–50
Växande betydelse för globala ekonomin
Enligt McKinsey kan dessa 18 framtida nyckelindustrierna generera mellan 29 och 48 biljoner dollar i omsättning och två till sex biljoner dollar i vinst fram till 2040. Deras andel av det globala BNP väntas därmed öka från dagens fyra procent till tio till sexton procent. Flera av dessa sektorer, såsom mjukvara, e-handel och elfordon, upplevde en genomsnittlig tillväxt på tio procent mellan 2005 och 2020, med en marknadskapitalisering som tredubblades under samma period.
Autonoma fordon och halvledare som framtida tillväxtmotorer
Studien lyfte särskilt fram autonoma fordon som en av de kommande nyckelindustrierna, liksom halvledare. Halvledarsektorn, med en förväntad vinst på mellan 340 och 600 miljarder dollar, bedömdes vara central för fortsatt teknologisk utveckling. E-handel och elfordon, som spelar viktiga roller i den globala energiomställningen och digitaliseringen, förväntas också dominera ekonomin 2040.
Amerikanska företag förväntas leda framtida nyckelindustrier
McKinsey-studien pekade på att cirka 65 procent av kapitaliseringen i nyckelindustrierna troligtvis kommer att tillhöra amerikanska företag. Europeiska företag förväntas däremot stå för nio procent av marknaden. Bradley hänvisade till faktorer som marknadsmakt, större risktagande och mindre reglering som fördelar för amerikanska företag. Trots utmaningarna för europeiska företag såg han stora tillväxtmöjligheter för tyska tillverkare av elfordon, med deras tekniska kunnande som en viktig konkurrensfördel.
Exportens roll i europeiska nyckelindustrier
McKinsey pekade även på export som en framgångsfaktor i nyckelindustrier, med cirka 50 procent av intäkterna i sektorerna genererade på globala marknader. Tyska SAP, tillsammans med amerikanska IT-jättar som Microsoft och IBM, visades som exempel på företag som expanderat internationellt. SAP genererade 60 procent av sina intäkter utanför Tyskland under 2020, vilket visar på vikten av global närvaro.
Spotify och Novo Nordisk – framstående europeiska företag
Studien lyfte fram flera europeiska företag som ledande inom sina branscher. Spotify ansågs vara en nyckelspelare inom global ljudstreaming, medan Novo Nordisk från Danmark utmärkte sig inom den innovativa hälsovårdssektorn. Även franska kärnkraftsbolag framhölls som framtidssäkra aktörer, vilket pekade på Europas potential inom kärnkraft, robotteknik och flygtaxi.
Källor: Mc-Kinsey / Merkur