Volkswagen står inför stora utmaningar. Bolaget redovisade nyligen ytterst dåliga siffror. För att bemöta detta presenterade koncernchef Oliver Blume ett omfattande sparprogram, som inkluderade potentiella nedläggningar av minst 3 fabriker, personalnedskärningar och minskade löner. Fackföreningarna motsatte sig starkt dessa planer och avvisade alla förslag om fabriksstängningar samt försökte förhindra uppsägningar. Från och med den 1 december hotade facket även med strejker.
Blume såg ingen annan lösning än ett genomgripande sanerings- och sparprogram för VW. Han framhöll i en intervju att bolagets kostnader i Tyskland måste sänkas avsevärt.
– Vårt kostnadsläge här är exempelvis ofta mer än dubbelt så högt som genomsnittet för våra andra europeiska anläggningar, förklarade Blume. Han noterade också att utvecklings- och försäljningskostnader, liksom andra utgiftsområden, behövde ses över.
Stor kris inom VW:s kärnverksamhet
Trots att koncernens omsättning låg något över föregående år och att nya produkter mottogs väl, var det operativa resultatet under press. Kostnaderna hade stigit kraftigt, vilket lett till att resultatet sjunkit med över 20 % under de första nio månaderna.
Blume planerade nu att genomföra saneringen.
Planerade åtgärder: anställningsstopp och minskat antal lärlingar
I intervjun med Bild am Sonntag redogjorde Blume för en rad planerade åtgärder. Dessa inkluderade ett anställningsstopp och maximal utnyttjning av den demografiska utvecklingen, vilket innebar att vakanta tjänster inte skulle återbesättas när anställda gick i pension. Dessutom planerade man att minska antalet lärlingar.
För medarbetare födda mellan 1961 och 1964 introducerades nya pensionslösningar, och för årgången 1967 föreslogs en utvidgning av möjligheten till deltidspension. Generösa avgångspaket erbjöds också som en del av planen.
Besparingar inte bara inom personalen
Förutom personalåtgärder planerades minskningar av bonusutbetalningar och indirekta personalkostnader, såsom jul- och semesterersättningar, bidrag till resekostnader och rabatter på tjänstebilar. Även lojalitetsbonusar vid tjänstejubileer skulle tas bort.
VW, Europas största biltillverkare, planerade även att sänka fasta kostnader och tillverkningskostnader samt optimera material- och produktionskostnader. Samtidigt strävade företaget efter att öka sina försäljningsintäkter.
– Det är inte bara inom personalområdet vi behöver göra besparingar, sade en talesperson för VW till Bild am Sonntag.
Källa: Merkur