Cisco lanserar accesspunkter för nästa generations Wi-Fi

 Cisco lanserar accesspunkter för nästa generations Wi-Fi kommer att finnas tillgängliga innan årsskiftet. Bild. Cisco

Cisco släpper nya Wi-Fi 7-produkter, som möjliggör kraftigt utökad överföringshastighet och  stabilitet. Företaget presenterar också en ny abonnemangsmodell för att förenkla generationsskiftet och lättare ta vara på möjligheterna.

Den nya nätverksstandarden är inte formellt beslutad ännu, men under 2024 har branschorganisationen Wi-Fi Alliance, där Cisco är en aktiv medlem, börjat certifiera produkter för den nya generationen.

Ciscos planer för Wi-Fi 7 omfattar inte bara själva produkterna. Medan den högre prestandan i sig kan skapa förutsättningar för nya och förbättrade upplevelser för alla digitala verksamheter – från shopping till tillverkningsindustri och hälsovård – krävs också en plattform som har förmågan att uppfylla förväntningarna, enligt Cisco.

Ciscos nya smarta åtkomstpunkter kan administreras på plats eller genom molnet, med möjligheten att sömlöst växla mellan båda. Det är möjligt genom Ciscos enhetliga nätverksabonnemang – en enda licens som täcker hela Ciscos Wi-Fi 7-lösning. Syftet är att göra det möjligt för verksamheter att med trygghet investera i trådlös teknik som kan växa och utvecklas med deras verksamhet.

Genom AI-baserade prestandaoptimeringar och omedelbar självkonfiguration blir det trådlösa nätverket intelligent - mer lätthanterligt och med bättre prestanda, enligt Cisco. Accesspunkterna används globalt och kan automatiskt upptäcka plats så fort de är anslutna. Med tillgång till Cisco Spaces-plattformen som nu ingår i prenumerationslicensen får kunderna även ett operativsystem för att förvandla sina arbetsytor till smarta utrymmen.

Även säkerhetsfunktionerna är AI-förstärkta med funktioner för att upptäcka cyberhot, enhetsprofilering, förebyggande och avancerad datakryptering. Cisco ThousandEyes bidrar till att avändare kan garantera varje uppkopplad upplevelse med hjälp av AI och automation för att identifiera och åtgärda flaskhalsar i prestanda över trådlösa, ägda och tredjepartsnätverk.

– Så gott som allt vi gör sammankopplar mänskligt beteende med sensorer, kameror eller skärmar - fysiska upplevelser i en allt mer digital värld. Och Wi-Fi är i centrum för det, säger Jeetu Patel, Cisco Chief Product Officer.

– Med Ciscos Wi-Fi 7-accesspunkter och Cisco Spaces levererar vi den anslutning, säkerhet och data som krävs för att omforma anställdas och kunders upplevelser överallt.