Expansion högst prioriterat bland svenska industriföretag

Att gå in på nya geografiska marknader prioriteras av 32 procent samtidigt som en fjärdedel har för avsikt att bli mer hållbara (certifieringar, miljömärkningar eller leverantörsled). Arkivbild.

Sex av tio företag är optimistiska gällande bolagets framtid och en tredjedel planerar att gå in på nya geografiska marknader under det närmsta året. Det visar Svea Banks senaste undersökning.

Framtiden ser ljus ut, enligt svenska industriföretag inom tillverkning och verkstad. Sex av tio, 59 procent, är ganska eller mycket optimistiska gällande bolagets framtid och 26 procent ser pessimistiskt på framtiden.

Över hälften, 52 procent, har även som målsättning att öka lönsamheten och 30 procent vill behålla den lönsamhetstakt de har idag. En dryg tredjedel, 35 procent, hoppas på att öka tillväxten under de närmsta tolv månaderna. När företagen planerar att investera under det kommande året står expansion högst på agendan.

Att gå in på nya geografiska marknader prioriteras av 32 procent samtidigt som en fjärdedel har för avsikt att bli mer hållbara (certifieringar, miljömärkningar eller leverantörsled). Trots att varannan respondent, 46 procent, ser ett oförändrat behov av extern finansiering det närmsta året råder det inga tvivel om vad industriföretagen hade satsat på om de fått tillgång till mer kapital. Även här toppar viljan att gå in på nya marknader, vilket 31 procent anser, följt av att bli mer hållbara och utöka personalstyrkan – något som 23 respektive 19 procent svarar. Investeringar i ny utrustning – och att betala löner I undersökningen framgår det även att svenska industriföretagare har ett behov av ny utrustning och kommer att prioritera att betala löner.

En femtedel, 21 procent, anger att de vill investera i maskiner/utrustning de närmsta tolv månaderna och 19 procent svarar att de planerar att betala löner.

– Att svenska företagare ser optimistiskt på framtiden och planerar stora satsningar utan att ta in kapital sänder lovande signaler för svensk ekonomi. Det ska bli spännande att se om företagen klarar av att genomföra dessa tillväxtplaner och samtidigt behålla eller öka lönsamheten, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering och konsumtion på Svea Bank.

Det planerar svenska industriföretag att satsa på det närmsta året:

  • Gå in på nya geografiska marknader  32 %
  • Bli mer hållbara 25 %
  • Expandera till nya affärsområden 22 %
  • Investera i nya maskiner/utrustning 21 %
  • Betala löner 19 %