VW-arbetare varnar för omfattande strejker under 2025: "En sista chans för kompromiss"

VW arbetarna strejkar i Tyskland. De vill fortsätta att strejka även under år 2025 om koncernledningen förblir på sin hårda linje. Foto: IG-Metall

Volkswagen står inför en eskalerande arbetskonflikt när arbetare kräver kompromisser om lönenedskärningar och fabriksnedläggningar. Unionen IG Metall hotar med strejker av en aldrig tidigare skådad omfattning om samtalen inte leder till en lösning innan årets slut.

Nyligen stoppade Volkswagen-arbetare arbetet på nio anläggningar i Tyskland samtidigt som tusentals demonstrerade i Wolfsburg, där företagets huvudkontor ligger. Unionen IG Metall organiserade strejkerna och varnade för att ytterligare eskalering kan komma om företaget inte närmar sig fackets krav.

Strejker på nio VW-anläggningar

– Nu tar arbetarna ställning med en landsomfattande varningsstrejk. På alla platser, i alla skift, stannar Volkswagen-anställda arbetet, och denna gång inte i två timmar som tidigare, utan i fyra timmar, sade Thorsten Groeger, chefsförhandlare för IG Metall.

Hot om ytterligare eskalering

Fackföreningen har klargjort att de motsätter sig både lönenedskärningar och fabriksnedläggningar och är redo att intensifiera strejkerna. Om ingen lösning nås kan det enligt facket bli fråga om dygnslånga strejker eller till och med obestämda arbetsnedläggelser.

– Om detta inte räcker kommer nyårsraketerna att följas av en eskalering som företaget aldrig tidigare upplevt, varnade Groeger.

Han uppmanade Volkswagen att ta sitt "sista tillfälle" att hitta en lösning under 2024 och betonade att det fortfarande är möjligt att nå en överenskommelse före jul.

Kostnadsnedskärningar och fackligt motstånd

Volkswagen försvarar sina planer på kapacitets- och lönekostnadsminskningar med att efterfrågan på bilar i Europa har minskat och att de höga kostnaderna i Tyskland gör det svårt att konkurrera med asiatiska rivaler. Företagets chefsförhandlare Arne Meiswinkel kallade fackets förslag ohållbart och betonade behovet av alternativa lösningar för de tyska anläggningarna.

– Vi behöver fortsätta att minska kostnader och överkapacitet, sade Meiswinkel.

Företagets VD Oliver Blume har också försvarat besluten och kallade dem nödvändiga i en snabbt föränderlig miljö.

Politisk press och kritik

Den pågående konflikten har väckt politisk uppmärksamhet. Tysklands förbundskansler Olaf Scholz har varnat Volkswagen för att stänga fabriker och betonade vikten av att skydda jobb i landets största ekonomi. Samtidigt har Volkswagen-aktien tappat nästan 25 % av sitt värde under året, vilket gör den till en av de sämst presterande bland europeiska biltillverkare.

Facket har kritiserat företagets ledning för att skada varumärket och förstöra förtroendet bland arbetarna.

– Märket Volkswagen är hotat. Aktiekursen har fallit till botten, och det är styrelsens ansvar, sade Groeger.

Hård konkurrens från Kina

Volkswagen och andra europeiska biltillverkare möter hård konkurrens från kinesiska företag, särskilt inom elbilssektorn. Det kinesiska företaget BYD rapporterade nyligen att de anställt nära 200 000 nya medarbetare mellan augusti och oktober för att stärka sin produktion av bilar och komponenter.

Effekterna av strejkerna är ännu inte fullt tydliga, men enligt facket har flera hundra bilar redan inte producerats på Wolfsburg-anläggningen som ett resultat av den första strejkomgången. Med den nuvarande konflikten riskerar Europas största biltillverkare att möta en alltmer osäker framtid om inte en lösning nås snart.

Källa: Merkur