Bilindustrins försörjningskedjor ställs på ända på grund av Trumps tullar

Bilmontagelinje i Ontario, Kanada. Foto: Robert T Bell from Oshawa, Canada - Oshawa-20110610-00446/Wikimedia Commons

Importtullarna mot Kanada och Mexiko kommer att slå särskilt hårt mot bilindustrin, där produktionskedjorna är mycket integrerade i Nordamerika. Särskilt utsatt ska General Motors vara.

"Det dummaste handelskriget i historien”. Så beskriver Wall Street den första offensiven i det globala handelskriget som Donald Trump har inlett. Tidningen, som i allmänhet stå republikanerna nära, är oroad över tullarnas effekter på bilindustrin.

Närmare 10 miljoner jobb, direkta och indirekta, är beroende av sektorn, enligt WSJ, som också kritiserar Trump-administrationens "vansinniga" motiveringar av tullarna.

Att tullarna är högre mot grannländerna än mot USA:s ärkerival Kina (10 procent) har också fått många att höja på ögonbrynen. Trump har dock i tidigare uttalanden utlovat importtullar på minsta 60 procent på alla varor från Kina.