Europeisk bilindustri kräver reformer för att stärka konkurrenskraften

En helhetssyn krävs för att leda tillverkningen av nollutsläppsfordon – reglering räcker inte anser Sigrid de Vries, generaldirektör för ACEA. Foto: obi pixel8propix/unsplash

Ledande aktörer inom den europeiska fordonsindustrin har träffat EU-kommissionären Thierry Séjourné för att diskutera åtgärder för att stärka värdekedjan. Mötet fokuserade på kritiska råvaror, batteriförsörjning och energikostnader. Branschföreträdare varnar för att sektorn står inför ökande globala utmaningar och efterlyser konkreta politiska beslut.

Mario Draghis rapport pekar på brister i EU:s industripolitik i relation till klimatmålen. Fordonsindustrin påverkas av hård internationell konkurrens, stigande kostnader och en elbilsmarknad som ännu är under utveckling.

– Skiftet till nollutsläpp är mer än en teknologisk övergång vi behöver ett bredare ekosystem som gynnar nya värdekedjepartnerskap säger Sigrid de Vries, generaldirektör för den europeiska bilindustrins branschorganisation. – Att reglera enskilda delar av värdekedjan räcker inte för att behålla Europas position som tillverkningscentrum. Konkurrenskraften kan bara stärkas genom att förändra sättet industrin regleras och uppmuntras.

Branschorganisationen för leverantörer inom sektorn lyfter behovet av teknologisk mångfald och ökat finansiellt stöd.

– Utan riktade insatser når banbrytande idéer aldrig marknaden. EU:s framtida mobilitet beror på innovation och snabbare industrialisering säger Benjamin Krieger, generalsekreterare för organisationen. – Regelverket måste ge utrymme för teknikutveckling. En mer samordnad finansiering kan minska investeringsriskerna. En stabil ram för teknologier, liknande den som anges i Net-Zero Industry Act, kan påskynda hållbara transportlösningar.

Mötet understryker behovet av reformer för att säkra industrins konkurrenskraft och behålla Europa som en central aktör inom fordonsproduktion.

Källa: acea