Flygförbindelsen mellan Bromma och Ängelholm måste återöppnas. Sedan BRA flyttade sin trafik till Arlanda har SAS haft monopol, vilket har lett till skyhöga biljettpriser. Samtidigt är tågtrafiken opålitlig med förseningar, inställda avgångar och minskad trygghet på grund av indragna tågvärdar. En ny flygaktör skulle ge snabb, pålitlig och prisvärd transport för både företagare och resenärer.
Konkurrens behövs på inrikesflyget
Sveriges infrastruktur måste vara konkurrenskraftig. Idag har SAS ensamrätt på viktiga inrikesförbindelser, vilket driver upp priserna. En tur och retur-resa mellan Ängelholm och Stockholm kan kosta över 6 000 kronor. Västflyg eller en annan aktör skulle kunna pressa priserna och skapa fler alternativ.
Näringslivet behöver bättre resmöjligheter
• Företag i Helsingborg, Båstad och Ängelholm är beroende av snabba resor till Stockholm. • Utan en effektiv flygförbindelse försvåras affärsresor och ekonomisk tillväxt. • Turismen till Bjärehalvön skulle gynnas av en Bromma–Ängelholm-linje.
Tågtrafiken är inget tillförlitligt alternativ
SJ:s punktlighet har sjunkit till rekordlåga nivåer, särskilt på långdistanssträckor. Indragna tågvärdar gör dessutom tågresan otryggare, särskilt för föräldrar med småbarn. Resenärer behöver en mer pålitlig lösning.
En Bromma–Ängelholm-linje skulle innebära:
✔ Snabbare resor för näringslivet i nordvästra Skåne ✔ Alternativ till tågtrafikens förseningar ✔ Prispress på SAS genom konkurrens ✔ Fler valmöjligheter för affärs- och privatresenärer
Kommunerna måste agera – Västflyg en möjlig aktör
Båstads och Helsingborgs kommuner har tidigare visat intresse för flygplatsens framtid. Med stöd från näringslivet kan en ny flyglinje bli verklighet. Västflyg, som redan trafikerar Bromma–Trollhättan, skulle kunna vara en möjlig operatör.
Dags för handling!
Jag uppmanar Båstads och Helsingborgs kommun samt flygbolag som Västflyg att ta initiativ till en återetablering av Bromma–Ängelholm-linjen. Vi kan inte låta SAS dominera inrikesflyget utan konkurrens, och vi kan inte förlita oss på ett opålitligt tågsystem.
Nu är det dags att agera – för resenärerna, för näringslivet och för en bättre svensk infrastruktur.
Av: Diana Itaoui , Boende både i Båstad och Stockholm, entreprenör och trebarnsmamma