Efter tre år med ovanligt höga vinster har BMW 2024 redovisat en kraftig nedgång. Bilindustrin står inför tuffare tider, men även efter de senaste förlusterna går jättebolag som BMW fortfarande med vinst. Framtiden ser dock ut att bjuda på utmaningar.
Den Münchenbaserade biltillverkaren tvingas redovisa en kraftig vinstminskning för det gångna året 2024. Efter skatt uppgick vinsten till 7,7 miljarder euro – en minskning med 37 procent jämfört med året innan. Detta är andra året i rad med en så pass kraftig nedgång. Försäljningen i Kina har varit svag, och därutöver har BMW påverkats negativt av problem med bromskomponenter från underleverantören Continental.
Omsättningen minskar
Även omsättningen har sjunkit. Med 142 miljarder euro noteras en nedgång på 8,4 procent. Trots detta räknar BMW med en ökad efterfrågan under 2025. Bolaget beskriver situationen som ”utmanande”, och de nyligen införda tullhöjningarna från USA gör inte saken lättare. Likväl förväntas resultatet före skatt hamna på ungefär samma nivå som 2024. BMW ger dock ingen prognos för vinsten efter skatt.
Hela bilindustrin pressas
BMW är inte ensam om att drabbas. De andra stora tyska biltillverkarna, Volkswagen och Mercedes-Benz, har rapporterat liknande tapp. Volkswagen har redovisat en vinstminskning på 31 procent till 12,4 miljarder euro, medan Mercedes-Benz noterat en minskning på 28 procent till 10,4 miljarder euro. Samtliga bolag pekar på den tuffa marknadssituationen i Kina som en av de största utmaningarna.
Kris eller anpassning?
– Vi ser just nu en normalisering efter en särskild period av extremt höga vinster, säger branschexperten Frank Schwope, verksam vid Fachhochschule des Mittelstands i Köln och Hannover.
– Efter den initiala nedgången under coronapandemin 2020 uppstod en situation med komponentbrist, särskilt inom halvledare. Detta ledde till minskade rabatter och en förflyttning mot dyrare modeller, vilket i sin tur gynnade bilföretagens marginaler.
Framtiden för tysk bilindustri
BMW:s tidigare rekordvinst var 18,6 miljarder euro år 2022. Även 2021 och 2023 var mycket lönsamma, med vinster på över 12 miljarder euro. Jämfört med dessa siffror kan de nuvarande resultaten verka svaga. Men före denna period var rekordet 8,7 miljarder euro, satt 2017.
Även om man tar höjd för inflationen framstår dagens siffror inte som en katastrof. Men för att anpassa sig till den nya marknadssituationen gör biltillverkarna stora nedskärningar.
Volkswagen har exempelvis annonserat att nästan var fjärde jobb inom huvudmärket VW Personbilar i Tyskland ska bort till 2030. Mercedes-Benz planerar att minska sina kostnader med flera miljarder euro och har inlett ett program för frivilliga avgångar. Porsche har aviserat att 1900 tjänster kommer att försvinna, och Ford har meddelat att 2900 jobb i Tyskland ska bort.
Även underleverantörerna känner av trycket. Framtiden för den tyska bilindustrin är osäker, men en sak är klar – branschen står inför stora förändringar.
Källa: Merkur