Reservdelar en bristvara i Ryssland – Aeroflot tvingas till okonventionella metoder

En Aeroflot Sukhoi Superjet 100 landar på Sheremetyevo flygplats. Foto: Wikipedia Common. Kredit: Dmitry Zherdin

Den ryska flygsektorn står inför stora utmaningar när västliga sanktioner begränsar tillgången på reservdelar och förvärrar ekonomiska svårigheter. Nu planerar Rysslands största flygbolag, Aeroflot, en drastisk åtgärd – att köpa nya flygplan för att demontera dem och använda delarna.

Aeroflot har enligt uppgifter från ryska medier för avsikt att köpa fem Boeing 737-800BCF-flygplan. Dessa ska inte sättas i drift utan istället plundras på delar såsom motorer, landningsställ och avionik. Flygplanen kommer att överföras till Aeroflots dotterbolag Pobeda, då en ombyggnad från frakt- till passagerarflyg anses vara för dyr.

Beslutet är en direkt följd av de sanktioner som införts av västvärlden som svar på Rysslands invasion av Ukraina. Sanktionerna har begränsat Rysslands tillgång till viktiga komponenter och teknologi för flygsektorn. Därmed har ryska flygbolag svårt att underhålla och reparera sina flottor, som till stor del består av västerländska flygplan.

Sanktionernas konsekvenser för Rysslands flygindustri

Efter att sanktionerna infördes har Rysslands flygsektor blivit allt mer isolerad. Landets flygbolag var tidigare beroende av leasingavtal med västerländska företag, men Ryssland har beslagtagit över 400 leasingflygplan, varav cirka 200 fortfarande är kvar i landet. Detta har lett till juridiska tvister om försäkring och äganderätt.

Samtidigt avslöjade sanktionerna den ryska flygindustrins starka beroende av västerländskt kunnande och reservdelar. Enligt tankesmedjan Wilson Center består över 80 % av flottorna hos Rysslands 20 största flygbolag av utländska flygplan. Bristen på reservdelar och mjukvara från väst gör att antalet funktionsdugliga flygplan minskar för varje år.

Ekonomiska konsekvenser och Kinas framväxt som vinnare

Sanktionerna har också påverkat Rysslands internationella flygrutter. För att svara på västs sanktioner införde Ryssland flygförbud för västerländska flygbolag över sitt luftrum. Detta har gett kinesiska flygbolag en konkurrensfördel, då många västliga flygbolag tvingats välja längre rutter för att nå Asien. För Ryssland har detta inneburit förlorade intäkter och ett ökat fokus på inrikesflyg, vilket dock inte är lika lönsamt.

Oro för framtiden – Konkurs hotar flera flygbolag

Ryska medier rapporterar att flera flygbolag kan riskera konkurs redan 2025 på grund av de ekonomiska påfrestningarna. Branschen är hårt pressad, och Aeroflots planer på att plundra nya flygplan visar på den desperata situation som råder. Även om Ryssland försöker stärka sin inhemska flygplansproduktion, är det en lång väg kvar innan denna kan konkurrera med västerländska tillverkare i fråga om kvalitet och kapacitet.

Sanktionerna har skapat en perfekt storm för Rysslands flygsektor, där tillgången på reservdelar, bristen på internationella intäkter och juridiska konflikter gör framtiden osäker. Samtidigt utnyttjar Kina situationen för att stärka sin position på den globala flygmarknaden. Aeroflots strategi att demontera nya flygplan är en ovanlig lösning på ett akut problem, men det är osäkert hur hållbart detta är på längre sikt.

Källa: Merkur