PowerCells kinesiska dotterbolag, PowerCell Fuel Cell Shanghai, har fått en order på en PowerCell S2-bränslecellstapel från en ny kinesisk kund. Ordervärdet är obetydligt, men beställningen är den första som mottas av det nystartade kinesiska dotterbolaget. Stacken levereras till kunden i februari och kommer att användas för testning och validering av PowerCells bränslecellsteknologi.
PowerCells Chines-dotterbolag PowerCell Fuel Cell bildades i oktober förra året efter att ha fått alla nödvändiga godkännanden från de kinesiska myndigheterna. Företaget har ett kontor med lokala anställda i Shanghai och leds av dess president Yibo Zhao som har varit med PowerCell sedan 2017.
Kina har under de senaste åren infört stora subventioner för fordon som har elektrifierats med bränsleceller och gör stora ansträngningar inom bränslecellstekniken. PowerCells bränslecellstack PowerCell S2 är idealisk lämpad för den kinesiska marknaden där den har genererat försäljning med flera kunder.
PowerCell S2 är den enda bränslecellstacken med PEM (protonbytarmembran) -teknologi på marknaden som kan tolerera höga föroreningar i väte och kan köras på både reformerat väte och restväte. Den kinesiska industrin producerar stora mängder industriellt restväte. Flera bussar utrustade med PowerCell S2-bränslecellstackar körs i dagliga fältprovningar i Kina sedan förra året.
– Kina är i framkant när det gäller utvecklingen inom bränslecellstekniken och det är väsentligt för PowerCell att vara där och fånga de möjligheter som de kinesiska ansträngningarna erbjuder, säger Per Wassén, vd för PowerCell.