Volvo Cars rapporterar en global försäljning på 57 447 bilar i juli, en ökning med 6 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningsökningen drevs främst av den starka försäljningen av våra helt eldrivna bilar i Europa.
Bolagets försäljning av elektrifierade modeller, helt eldrivna och laddhybrider, ökade med 49 procent jämfört med samma period föregående år och utgjorde 49 procent av alla sålda bilar under juli. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 25 procent av alla sålda bilar under månaden.
Den totala försäljningen för perioden januari till juli uppgick till 445 520 bilar globalt, en ökning med 13 procent jämfört med samma period 2023.
I Europa landade försäljningen på 28 390 bilar i juli, en ökning med 40 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen av Volvo Cars elektrifierade modeller ökade med 64 procent jämfört med samma period förra året, och andelen elektrifierade modeller utgjorde 65 procent av alla bilar som såldes i Europa under juli.
Försäljningen i USA minskade med 11 procent i juli och uppgick till 9 597 bilar. Försäljningen av laddhybrider ökade dock med 73 procent jämfört med samma period förra året.
Volvo Cars försäljning i Kina uppgick till 9 775 bilar, en minskning med 31 procent jämfört med juli 2023. Försäljningen av elektrifierade modeller - helt eldrivna och laddhybrider – landade på 1 130 sålda bilar, en minskning med 3 procent jämfört med samma period föregående år.