I takt med att handelskonflikten mellan Kina och EU om importen av elbilar trappas upp, växer Kinas investeringar i Europa. Men det handlar inte längre om att dra nytta av västerländsk teknik och kunskap, utan snarare om att stärka sin egen konkurrenskraft genom att etablera sina egna produktionsanläggningar på europeisk mark. I centrum för denna utveckling står Ungern, som har blivit en stor mottagare av kinesiska investeringar.
Ett av de viktigaste skälen bakom Kinas ökande satsning på egna fabriker i Europa är EU:s planer på att införa strafftullar mot kinesiska elbilar. Kinesiska biltillverkare kan producera elbilar till ett betydligt lägre pris än deras europeiska motsvarigheter, vilket EU menar orsakar en marknadsförvrängning.
Strafftullarna har dock lett till spänningar mellan Bryssel och Peking, och det råder delade meningar om hur EU ska gå vidare med frågan. Den spanska premiärministern Pedro Sanchez har nyligen uttryckt att EU bör ompröva sina planer på strafftullar, medan den tyska bilindustrins företrädare, Hildegard Müller, varnar för att tullarna kan leda till ett globalt handelskrig.
Kina har samtidigt redan börjat vidta åtgärder för att undvika eventuella ekonomiska hinder. Genom att etablera egna fabriker i Europa kan kinesiska företag producera sina bilar direkt på plats och på så sätt undvika eventuella framtida tullar.
Ungern – Kinas främsta investeringsland i Europa
Ungern har blivit en av de största mottagarna av kinesiska investeringar i Europa. Landet har därmed lockat mer kinesiskt kapital än vad Tyskland, Frankrike och Storbritannien gjort tillsammans. Den största delen av dessa investeringar har gått till elbilssektorn, där kinesiska företag etablerat nya produktionsanläggningar.
MERICS rapporterar vidare att kinesiska investeringar i Europa överlag har minskat, men att investeringarna i så kallade "Greenfield"-projekt, där kinesiska företag bygger nya fabriker från grunden, har ökat markant. Detta tyder på att Kina inte längre är lika intresserat av att förvärva europeisk teknologi och expertis, utan snarare satsar på att bygga upp egen kapacitet och kompetens i Europa.
Skiftet från fusioner till egna fabriker
Tidigare har Kina främst investerat i Europa genom fusioner och företagsförvärv, men 2023 sjönk dessa investeringar med 58 %. Istället har Kinas fokus skiftat till att bygga egna fabriker i Europa, vilket utgör hela 78 % av Kinas investeringar i Europa under 2023. Detta är en markant förändring från tidigare och speglar Kinas ambition att bli en självständig aktör på den europeiska marknaden.
Framtiden för västerländsk expertis?
Frågan om västerländsk expertis snart kommer att bli överflödig i takt med att Kina bygger egna produktionsanläggningar i Europa är fortfarande öppen. Kinas växande närvaro i Europa kan ses som ett svar på västvärldens handelsbarriärer, och det är möjligt att vi framöver kommer att se fler kinesiska företag som kringgår tullar och andra hinder genom att tillverka produkter direkt i Europa.
Vad detta innebär för Europas framtida konkurrenskraft återstår att se, men utvecklingen tyder på att Kina allt mer står på egna ben och minskar sitt beroende av västerländsk teknik.
Källa: Merkur