Den tyska kemijätten BASF ska koncentrera sig på sin kärnverksamhet, minska på utdelningarna till aktieägarna med 33 procent, säga upp personal och avyttra verksamheter. Allt för att bli mer konkurrenskraftig.
BASF:s nya svångremsstrategi innebär att 2500 medarbetare i Ludwigshafen får lämna företaget, av 39 000 anställda. Utöver det kommer företaget att avyttra flera verksamheter, däribland sina affärer fokuserade på batterikatalysatorer och jordbrukslösningar. I stället ska man fokusera på kärnverksamheten, det vill säga kemikalier, material och hälsosektorn.
Den tyska kemijätten anser att de idag är alltför diversifierade för att vara konkurrenskraftiga och hantera stigande energipriser i Tyskland.
Bolaget kommer framöver att satsa på nyckelverksamheter inom kemi, material, industriella lösningar, nutrition och hälsa, och planerar att stärka dem genom organisk tillväxt och förvärv. Dessutom ska cirka 600 miljoner euro investeras mellan 2025 och 2028 för att öka användningen och bredda utbudet av gröna produkter.