Åtta biltillverkare satsar på utveckling av vätgasdrivna fordon

Toyota Mirais bränslecellstack. Foto: Wikipedia Common. Kredit: Mariordo (Mario Roberto Durán Ortiz)

Tanken om en vätgasdriven bil är inte ny. Redan för över 200 år sedan drevs den första förbränningsmotorn med vätgas och syre. Dagens modeller är dock annorlunda. Vätgasdrivna bränslecellsfordon (FCEV) omvandlar ren vätgas till elektricitet och producerar inga skadliga avgaser. Omkring 17 000 vätgasdrivna bilar finns nu på vägarna i USA, främst i Kalifornien, vilket har lockat flera stora aktörer inom bilindustrin. Här är några företag som siktar på att driva den hållbara mobiliteten framåt med vätgas.

Toyota

Toyota har varit ledande inom bränslecellsfordon sedan 1992 och introducerade modellen Mirai 2014. Andra generationen av Mirai erbjuder en räckvidd på upp till 400 miles, förbättrad aerodynamik och avancerade säkerhetsfunktioner. Mirai är en hörnsten i Toyotas vätgassatsning och är populär i Kalifornien och Europa. Toyota arbetar även med tunga vätgasfordon som lastbilar och bussar, där företaget samarbetar med PACCAR för att utveckla vätgasdrivna lastbilar.

BMW

BMW har investerat länge i bränslecellsteknik och testar nu sin iX5 Hydrogen i olika miljöer världen över. Denna SUV erbjuder en effekt på 401 hästkrafter och en räckvidd på 500 kilometer. Med sina två vätgastankar kan bilen tankas på bara 3–4 minuter, vilket gör den lämplig för långa resor. BMW planerar att använda erfarenheterna från denna testflotta för en eventuell serietillverkning till 2028.

Hyundai

Hyundai har varit en ledare inom vätgasfordon sedan lanseringen av Nexo 2018, världens första vätgasdrivna SUV. År 2024 har Nexo en räckvidd på upp till 500 miles och förväntas inkludera förbättrade säkerhetsfunktioner och en uppdaterad interiör. Hyundai utvecklar också XCIENT Fuel Cell-lastbilar för den europeiska marknaden, med en målsättning att massproducera 100 000 bränsleceller årligen till 2025.

Honda

Honda lanserade en vätgasversion av Clarity mellan 2017 och 2021, men satsar nu på en ny modell: CR-V e, en plug-in hybrid med vätgasteknik som kommer till USA 2025. Denna modell låter förare växla mellan eldrift och längre resor med vätgas, vilket ger flexibilitet i områden med begränsad vätgastillgång.

Riversimple Rasa

Rasa från Riversimple är en konceptbil som kan köra 300 miles på endast 1,5 kg vätgas. Bilen har en unik ultrakapacitor för förbättrad energilagring och accelererar från 0 till 60 mph på 9,7 sekunder. Rasa har fått uppmärksamhet och planerar för utökad produktion i takt med att vätgasinfrastrukturen förbättras.

Land Rover Defender FCEV

Jaguar Land Rover utvecklar en bränslecellsversion av sin Land Rover Defender för att möta målet om nollutsläpp till 2036. Denna modell inkluderar elektriska drivsystem, en bränslecellstack och en högtrycksvätgastank, men lanseringsdatum är ännu inte fastställt.

NamX HUV

NamX HUV är en vätgaskonceptbil från Pininfarina som inkluderar en permanent vätgastank och sex avtagbara kapslar, vilket gör det möjligt att snabbt byta ut kapslar för att förlänga räckvidden. Företaget planerar att erbjuda hemleverans av kapslar och nya tankstationer för att underlätta påfyllningen.

Hyperion XP-1

Hyperion XP-1 är en amerikansk vätgashybrid som fick uppmärksamhet vid lanseringen 2020. Den har en räckvidd på över 1 000 miles och en effekt på mer än 2 000 hästkrafter. Bilen använder avancerad lagringsteknik från NASA och är tänkt som ett banbrytande steg inom vätgasdriven lyxbilsteknik.

Vätgasinfrastruktur för en grönare framtid

Vätgasdrivna fordon erbjuder en spännande möjlighet att minska skadliga koldioxidutsläpp, men de kräver också en tillgänglig infrastruktur för tankning. I dagsläget är tillgången till tankstationer en utmaning, men företag som FASTECH arbetar för att skapa en sådan infrastruktur. De har hittills bidragit till över 35 vätgastankstationer och planerar att bygga fler för att stödja övergången från fossila bränslen till vätgas.

Källa: FACTECH