Amazon Bedrock från Amazon Web Services (AWS) blev först tillgängligt för kunder i slutet av september 2023. Målsättningen var att sänka trösklarna för att komma igång med AI och för att göra det möjligt för organisationer att snabbt bygga kraftfulla och behovsanpassade tjänster. Bedrock beskrivs som en portal som gör det enkelt att integrera och implementera en mängd olika AI-modeller från olika tillverkare.
Nu kan man även lägga till egenutvecklade AI-modeller för att ytterligare öka nyttan och utvecklingstakten, skriver AWS.
Det innebär att det blir möjligt att kombinera modeller som direkt anpassats för den egna verksamhetens proprietära data med kraften i de publika, storskaliga modellerna – allt i ett slutet och skyddat ekosystem.
Bland de kunder som idag använder Bedrock för att utveckla nya tjänster och exprimentera med framtida tillämpningar finns Tele2, Kone, Adidas, Choice Hotels, Pfizer, Accenture och United Airlines.
– Amazon Bedrock uppvisar explosiv tillväxt, där tiotusentals verksamheter av alla storlekar och inom alla branscher väljer lösningen som grunden för sin generativa AI-strategi. Amazon Bedrock tilltalar kunder eftersom det är det enklaste sättet att bygga generativa AI-applikationer, erbjuder säkerhet och integritet av högsta klass samt ett brett urval av ledande basmodeller, säger Dr Swami Sivasubramanian, Vice President of AI and Data på AWS, i ett pressmeddelande.