I ett brev till EU-ledarna beskriver den nytillträdde ordföranden för Europeiska Bilindustriförbundet (ACEA), Ola Källenius, branschens prioriteringar för att säkerställa framtida konkurrenskraft och driva på avkarbonisering.
I ett brev som offentliggjordes nyligen, adresserat till EU:s ledare, lyfter Ola Källenius, ordförande för ACEA och VD för Mercedes-Benz, fram tre kritiska prioriteringar.
”Den europeiska gröna given måste genomgå en verklighetskontroll och en omställning – för att göra den mindre rigid, mer flexibel och för att omvandla avkarboniseringen av bilindustrin till en grön och lönsam affärsmodell. Låt mig vara tydlig: den europeiska bilindustrin är fortsatt engagerad i EU:s mål om klimatneutralitet 2050 och omställningen till utsläppsfri transport och mobilitet,” förklarade Ola Källenius.
Tre kritiska prioriteringar:
- En realistisk väg mot avkarbonisering av bilindustrin, en som är marknadsdriven och inte styrd av påföljder; samt att hitta en lösning på de oproportionerliga kostnaderna för att uppfylla 2025 års CO2-mål för bilar och skåpbilar.
- Genomförande av rekommendationerna i Draghi-rapporten: skapa ett regelverk som stärker konkurrenskraften för europeiska industrier.
- Främja nya tillvägagångssätt för att skapa globala, ömsesidigt fördelaktiga handelsrelationer så att EU fortsatt kan dra nytta av fri och rättvis handel.
Enligt Acea är den mest akuta åtgärden som industrin behöver nu är att EU hittar en lösning för att minska efterlevnadskostnaderna för bilar och skåpbilar när det gäller 2025 års CO2-mål.
Politiska åtgärder kan inte vara mer kritiska än idag, eftersom de senaste preliminära siffrorna visar på en nästan 6-procentig minskning av nyregistreringar av elbilar 2024. Marknadsandelen minskar också, från 1 % till 13,6 % – långt ifrån den kraftiga ökning som krävs för att uppfylla de strikta CO2-målen under de kommande åren, meddelar förbundet.
Källa: ACEA