Elektriska bilar i Kina är i regel billigare än deras bensindrivna motsvarigheter, vilket har lett till en ökad försäljning av elektriska fordon i landet. Björn Noack, en partner hos Bain, har i en intervju med tyska AutomobilWoche betonat att prispariteten inom volymsegmentet redan har uppnåtts i Kina. Detta beror delvis på höga rabatter för elbilar, vilket i vissa fall gjort dem mer prisvärda än traditionella bilar.
I Europa och USA är situationen annorlunda. Bain rapporterar att en SUV i C-segmentet, oavsett drivmedel, kostar ungefär 18.000 dollar i Kina, medan motsvarande elbil i Europa kan kosta 46.000 dollar och en motsvarande bensindrivet fordon 35.000 dollar. I USA är prisskillnaden mellan elektriska och bensindrivna bilar ännu större.
Prisparitet i Europa fortfarande en bit bort
Enligt Noack kan prisparitet mellan elektriska och bensindrivna bilar förväntas i Europa mellan 2027 och 2030. Ett skäl till den långsammare anpassningen är de högre kostnaderna för batterier i Europa, där en 60 kWh-batteri kostar tyska tillverkare mellan 1000 och 2000 dollar mer än deras kinesiska motsvarigheter. Detta beror delvis på teknikval – kinesiska tillverkare använder i större utsträckning litium-järnfosfat – och delvis på en mer vertikal integration, ofta med direkt tillgång till råvaror.
Förbrukarnas prismedvetenhet och framtiden för elbilar i Europa
Framtiden för elbilars prisutveckling i Europa ser ut att starkt påverkas av både tekniska framsteg och politiska beslut, såsom eventuella nya subventioner eller skatteförändringar.
Sammantaget påverkar elbilars högre priser jämfört med bensindrivna bilar fortfarande köpbeteendet i Europa, men med tiden och med fortsatta förbättringar och kostnadsreduceringar kan elbilar bli ett alltmer ekonomiskt alternativ för fler européer.
Källa: Automobilwoche
4
ChatGPT