Trots att flygtillverkaren Airbus har orderböckerna fulla och har gjort rekordvinster den senaste tiden, tampas ett 40-tal stora flygtekniska underleverantörer till flygjätten och motortillverkaren Safran med stora ekonomiska problem, enligt en konfidentiell rapport från Banque de France som branschmediet L’Usine Nouvelle tagit del av.
Företagen representerar cirka 20 procent av huvudleverantörerna till Airbus och Safran. Nyheten är oroväckande, enligt L’Usine Nouvelle, eftersom flygindustrin är den främsta franska exportsektorn.
Omkring 40 stora underleverantörer inom sektorn – av 200 undersökta – riskerar att alltså inte kunna uppfylla sina åtaganden (på grund av otillräcklig självfinansieringskapacitet och hög skuldsättning). Slutsatserna är baserade på 2023 års bokslut.
2022 räknade Banque de France "bara" in 26 företag i denna kategori. 30 procent av dessa stora leverantörer gick också med förlust under 2023. Och inga tecken på någon ljusning är i sikte, enligt rapporten.