EU:s medlemsländer beslutade om de föreslagna tullarna på importerade elbilar från Kina, och majoriteten ställde sig bakom förslaget trots Tysklands försök att blockera åtgärden. Beslutet innebär att särskilda strafftullar på kinesiska elbilar nu kan träda i kraft från och med november 2024, vilket kan leda till en upptrappning i handelsrelationerna mellan EU och Kina.
EU-kommissionen anklagar Kina för att subventionera sina elbilar, vilket ger dem en konkurrensfördel på den europeiska marknaden. För att motverka denna effekt har EU föreslagit tullar på mellan 7,8 och 35,3 procent för kinesiska tillverkare som BYD, Geely och Saic. Tesla, som producerar bilar i Kina utan att vara del av ett joint venture med kinesiska företag, kommer att möta den lägsta tullsatsen på 7,8 procent.
Tullar för att balansera konkurrensen
Alla andra bilföretag som tillverkar i Kina, inklusive tyska jättar som Volkswagen, BMW och Mercedes, kommer att möta en tull på minst 21,3 procent. För Volkswagen, som producerar bilar i samarbete med Saic, väntar den högsta tullsatsen på 35,3 procent.
Tyska motståndet misslyckades
Trots intensiva ansträngningar från den tyska regeringen att stoppa tullarna, lyckades inte Tyskland samla tillräckligt med stöd från andra medlemsländer. Länder som Frankrike och Italien var fast beslutna att stödja tullarna, och även om Spanien övervägde att motsätta sig åtgärden, valde de till slut att avstå från omröstningen. I omröstningen röstade Tyskland, Ungern, Malta, Slovakien och Slovenien mot tullarna, medan flera andra länder, inklusive Nederländerna, Irland och Polen, röstade för åtgärden.
Oenighet inom den tyska regeringen
Inom den tyska regeringen fanns oenighet kring frågan om tullarna. Medan förbundskansler Olaf Scholz och ministrarna för transport och finans motsatte sig åtgärden, stödde utrikesminister Annalena Baerbock och ekonomiminister Robert Habeck en neutral hållning i omröstningen. Baerbock och Habeck betonade vikten av rättvisa konkurrensvillkor mellan bilar som produceras i Europa och de som importeras från Kina. De menade att tullar skulle kunna vara ett sätt att uppnå detta, om inte en förhandlingslösning med Kina kunde nås.
Risk för handelskonflikt
Flera tyska tillverkare har uttryckt oro över tullarna, särskilt eftersom de kan leda till motåtgärder från Kina, där en betydande del av tysk export går. Den tyska bilindustrins intresseorganisation, VDA, varnar också för att tullarna kan försvåra den redan hårda konkurrensen på marknaden, särskilt om kinesiska tillverkare reagerar med egna importtullar på europeiska produkter.
En långsiktig förändring i handelsmönster
Medan EU-kommissionens förslag är en reaktion på Kinas omfattande subventioner och ökande export av elbilar, är det också en del av en större förändring i EU
handelspolitik. Den pågående undersökningen av kinesiska subventioner initierades av kommissionen själv utan en formell anmälan från industrin, vilket visar på en proaktiv hållning från EUsida. Detta innebär en ny riktning för hur EU kommer att hantera liknande situationer i framtiden.
Framtiden för EU tullar
Den slutliga beslutet om tullarna kommer att offentliggöras senast den 30 oktober, då de formellt kan träda i kraft. För att förhindra detta krävs en snabb förhandlingslösning med Kina, men hittills har samtalen inte lett till några konkreta resultat. EU kräver att Kina minskar sina subventioner, men det är osannolikt att Kina kommer att ändra sin expansiva exportstrategi, särskilt med tanke på den svaga inhemska efterfrågan och behovet av att sälja överkapaciteten på den globala marknaden.
I takt med att Kina fortsätter att dominera den globala marknaden med sina subventionerade elbilar, står Europa inför en svår balansgång mellan att skydda sina egna tillverkare och att upprätthålla en öppen handelspolitik.
Källa: Handelsblatt