Försäljningen av Volkswagen, BMW och Mercedes krymper på de viktigaste marknaderna i världen. Marginalerna eroderar och utsikterna ser dystra ut. Inte bara kinesiska tillverkare drar nytta av svagheten.
De tyska biltillverkarna förlorar allt mer mark på marknader i Europa, USA och Kina. En exklusiv analys från Handelsblatt baserad på data från de två biltillverkningsanalysföretagen Marklines och Dataforce visar att de tyska tillverkarna Volkswagen, Audi, Porsche, BMW och Mercedes under året har levererat endast sju komma två miljoner fordon på sina viktigaste marknader.
Minskad produktion bland tyska tillverkare
Detta innebär en nedgång på två komma ett procent jämfört med samma period föregående år – trots att fordonshandeln i dessa regioner totalt sett ökade.
Sänkning av marknadsandelar
Marknadsandelen för de tyska tillverkarna har därmed sjunkit till tjugo komma fyra procent, efter att den under året före corona 2019 låg på runt tjugo två procent. Konkurrenter som BYD från Kina, Hyundai och Kia från Sydkorea samt Tesla från USA har alla ökat sina marknadsandelar sedan 2019.
Källa: Handelsblatt